Hembränt i Rackarbergen

Släktförklaring.

 

 

 

Min kusin berättade.

I början av 1900 talet hade min farmor tillsammans med sin sambo farbror Söder en kolonilott uppe på rackarbergen. Farmors sambo var poliskonstapel. Trots detta eller just därför, bedrevs här hembränning i en skala som kan sägas vara lite större än det normala husbehovet. Kommersen var lönsam men fick ett snöpligt slut när sambons kolleger en vacker vinterdag gjorde husrannsakan. När poliserna närmade sig beordrade farmor oss alla fyra syskon att snabbt lämna platsen. Vi kastade oss handlöst nerför bergen och kanade på snön ända ner till Årstavikens is. I efterhand fick vi reda på att våra lärare anat oråd när våra klasskamrater mobbade oss för den mäsklukt som spreds omkring oss.  Jag vet inte vad det blev för straffpåföljd för min farmor, men farbror Söder fick ställa sig till den privata arbetsmarknadens förfogande.

Gösta Eliasson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0