Sten "Storken" Lundin

Kändisar från Högalid.

Strax före jul 2008 var vi några gubbar från Heleneborgsgatan och Borgargatan som träffades på Långholmens värdshus. I nostalgins tecken diskuterades huruvida vi visste något om andra gubbar från Högalid. När bröderna Sten och Bernt Lundin kom upp till diskussion drog jag mig till minnes en episod när jag träffar dessa herrar utanför Anderssons sportaffär i hörnet av Brännkyrkogatan / Borgargatan. Jag slår följe med dessa lite äldre grabbar och passar på att fråga om de kunde hjälpa oss i kriget mot Brännis. Jag tror att året var 1946 eller 47 . Det kunde de inte, men jag skulle få deras luftgevär om jag ville bli deras jean, betjänt, Jag måste ha blivit överlycklig för ett sånt erbjudande.
När vi kom fram till Högalidsgatan var allting glömt och jag hade haft en anställning som var lika kort som Borgargatan var lång. 210 meter.
Drygt 10 år senare kunde man i tidningarna läsa spaltmetrar om Stenes bedrifter på rallycrossbanan. Nu kallades han för Stene ” storken” Lundin och åren 1959 och 1961 var han världsmästare i rallycross 500 cc.

Vem kunde ana det ?

Gösta Eliassson


Sten "Storken" Lundin på Matchless G50


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0