Flottarna på Långholmen

På Långholmens östra udde, granne med Mälarvarvet hade Stockholms hamnkontor med flytande stockar i vattnet inhägnat ett område för förvaring av omhändertagna bryggdelar och annat kringdrivande bråte. Detta var i slutet av 40 talet. Flottarna fanns kvar en bra bit in på 50 talet. ( Tidigare fanns detta upplag då även med upphittade båtar under Pålsundsbron som i denna tid fram till 1947 hette Mälarvarvsbron )

Vi grabbar kallade platsen för flottarna och det var ett eldorado på somrarna för våghalsiga lekar. Det var nästan med livet som insats när man hoppade mellan detta bråte utan att ramla i. Det var mycket gråt och tandagnisslan. Det fanns mycket spik och vassa föremål i detta blöta element. Det var ett under att det inte hände några större olyckor. Så som jag minns denna tid så var det badförbud i Riddarfjärden, men stockarna som avgränsade denna lekplats höll dom värsta orenligheterna borta. En sommar under en kort period hade vi en återkommande åskådare, han var konstnär och satt alltid på samma sten och tecknade av oss när vi lekte. Jag gick ofta upp och tittade på det han tecknade, och jag kommer ihåg att jag blev imponerad. Men det var en sak som inte stämde, han ritade oss nakna !

Så någonstans, inramat på en vägg eller nerstoppat i en gammal byrålåda finns vi avtecknade i konstnärens påhittade nakenhet.

Gösta Eliasson


Kommentarer
Postat av: Lennart Borgh

Det fanns ju ett bad på Långholmen som kallades Lusudden och låg utåt Riddarfjärden. Dit gick jag med morsan och farsan och badade på söndagarna. Det badet var ju också inhägnat av stockar.

2011-03-31 @ 18:51:17
Postat av: Gösta Eliasson

Hej Lennart Borg !
Namnet lusudden var det gamla namnet på detta bad. Badet som hade två sandstränder kallades på min tid för dambadet. ( 40/50 tal )Stockarna som inhägnade den västra stranden kommer jag också ihåg.
( det skulle vara kul att veta varför badet kallades lusudden ) / Gösta Eliasson

2012-09-26 @ 11:14:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0