SPRINGSCHASEN och ett minnesfel

SPRINGSCHASEN.
Under åren 1953-1954 jobbade jag som springschas på Ströms herrekipering som låg vid Regeringsgatan. Till en början på eftermiddagarna efter skolan, men så småningom heltid med skräddarsydd uniform och skärmmössa. I jobbet ingick att ibland följa med vår chaffis för att leverera kläder på de exklusiva adresserna. Chaffisen hette Nilsson och var i 25 års åldern. Ofta åkte vi på Norr Mälarstrand där han alltid blev förbannad på reklamen som man kunde läsa på munchenbryggeriets fasad mot Söder Mälarstrand.
VÅRT ÖL-GOTT ÖL
Han menade att detta var ett svek mot Svenska folket, det var exportöl som menades och det fick inte säljas på spritmonopolets systembolag. Först efter motbokens avskaffande kunde denna dryck inköpas på systembolaget. En annan dryck som var förbjuden var Coca Colan, men 1953 hävdes förbudet och jag köpte min första Coca Cola i en mjölkaffär på Norra Smedjegatan där vi hade vår personalingång. Gatan finns inte kvar idag, ej heller herrekiperingen, här finns idag bara GALLERIAN.
Gösta Eliasson.
PS.
Efter 1956 stod det S:t Eriks Öl – Gott öl.
Under åren 1953-1954 jobbade jag som springschas på Ströms herrekipering som låg vid Regeringsgatan. Till en början på eftermiddagarna efter skolan, men så småningom heltid med skräddarsydd uniform och skärmmössa. I jobbet ingick att ibland följa med vår chaffis för att leverera kläder på de exklusiva adresserna. Chaffisen hette Nilsson och var i 25 års åldern. Ofta åkte vi på Norr Mälarstrand där han alltid blev förbannad på reklamen som man kunde läsa på munchenbryggeriets fasad mot Söder Mälarstrand.
VÅRT ÖL-GOTT ÖL
Han menade att detta var ett svek mot Svenska folket, det var exportöl som menades och det fick inte säljas på spritmonopolets systembolag. Först efter motbokens avskaffande kunde denna dryck inköpas på systembolaget. En annan dryck som var förbjuden var Coca Colan, men 1953 hävdes förbudet och jag köpte min första Coca Cola i en mjölkaffär på Norra Smedjegatan där vi hade vår personalingång. Gatan finns inte kvar idag, ej heller herrekiperingen, här finns idag bara GALLERIAN.
Efter 1956 stod det S:t Eriks Öl – Gott öl.
Gösta Eliasson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0